Lean Six Sigma

Home/Lean Six Sigma

” In 85% van de gevallen waarbij een organisatie faalt om aan de eisen van de klant te voldoen ligt de oorzaak bij falende processen, niet bij de medewerker” Verander het proces in plaats van de medewerker de schuld te geven als er iets fout gaat. Dit is de gedachte achter lean six sigma. Door inzicht te creëren in het gehele proces en de tools te gebruiken om de processen te verbeteren wordt uiteindelijk de klantwaarde (en daarmee het bestaansrecht van de organisatie) verhoogd.

Lean Six Sigma biedt instrumenten en technieken om de middelen in organisaties beter te benutten. Daarmee biedt het een strategie om de gezondheidszorg te transformeren op een unieke manier die soms wordt aangeduid als “het omdraaien van de piramide”. Medewerkers worden gemotiveerd om vormen van “verspilling” te verminderen: alle inspanningen die geen waarde toevoegen voor de klant. De output wordt verhoogd terwijl stress, overwerk en wachttijd voor zorgverleners en hun patiënten wordt verminderd. Zij gaan zich weer eigenaar voelen van hun eigen processen terwijl ze die continu verbeteren met Lean Six Sigma tools.
Onze master black belts Leon Martens en Pieter Bocken hebben beiden ruime ervaring in het toepassen van de methodiek van Lean Six Sigma in vele ziekenhuizen in heel Europa met opmerkelijke resultaten: significante vermindering van doorverwijzing naar behandelingstijden, wachtlijsten, vermindering van uitvalvraag en verbetering van de patiënttevredenheid.

Wij bieden een trainingscurriculum dat is opgebouwd uit 3 opeenvolgende modules met de ambitie om de resultaten voor uw klanten in de gezondheidszorg te verbeteren. Collega’s in de farmaceutische industrie en medische hulpmiddelen zullen worden toegerust om samen te werken met professionals in de gezondheidszorg in verbeterprojecten in ziekenhuizen en andere omgevingen in de zorg :

I. Yellow Belt opleiding (1 dag opleiding)
Basistechnieken die deelname aan Lean Six Sigma verbeterprojecten mogelijk maken. Alle tools worden toegepast op de gezondheidszorg in een simulatie.

II. Problem Solving training (1 dag training)
De Problem Solving training breidt de kennis van Yellow Belts uit tot het niveau van A3 problem solving: een gestructureerde aanpak voor het oplossen van problemen. De theorie zal worden toegepast op een boeiende simulatie.

III. Lean Green Belt opleiding (2 daagse opleiding)
Voortbouwend op de inhoud van de Yellow Belt training en de Problem Solving training, zullen de deelnemers een diepere kennis verwerven over de belangrijkste tools in Lean en worden ze uitgedaagd om deze toe te passen in een competitie spel.